Mikrotukihenkilönä toimiessa asiakkaan kanssa toimiminen on toimittava nopeasti ja sulavasti. Asiakkaan kanssa kommunikoidaan joko livenä tai etäneuvotteluohjelmilla. Ensimmäinen työvaihe on selvittää ongelma. Usein asia on simppeli, ja sen hoitaa minuuteissa. Joskus ongelma voi olla aivan uusi ja se vaatii selvittämistä.
Seuraava työvaihe on miettiä ja ottaa selvää, mistä se voi johtua. Tämä vaihe voi vaatia ohjelmia ja työkaluja, joten mikrotyöhenkilön "työkalupakki" kannattaa olla aina mukana. Jos töitä on paljon, voit miettiä, kuinka tärkeä ongelma on ja kuinka paljon se hidastaa asiakkaan työskentelyä.
Ongelman syyn selvittyä pitää keksiä, miten se korjataan. Tässäkin vaiheessa erilaiset ohjelmat tulevat tarpeeseen.
Kaikissa työvaiheissa on tärkeää ohjeistaa asiakasta, jotta hän mahdollisesti oppii korjaamaan vian itsekin. Ongelmia selvittäessä mikrotukihenkilö oppii monenlaisia taitoja.
muokattu 21.9.2015